Шановні учасники освітнього процесу, відвідувачі сайту!
Просимо звернути увагу на цей плакат. Закликаємо вас: бережіть себе у цей складний для всієї України час!
Безпека дитини – головне, про що переживають батьки.
Багатьом здається, що захист і виховання дітей лежить тільки на їх плечах. Між тим, гіперопіка може позбавити дитину самостійності. Як же виховати в дитині цінне відчуття безпеки, враховуючи його вікові особливості? Для всіх батьків слова «безпека дитини» значать дуже багато. Ми хочемо, щоб дитині ніщо не загрожувало. Не кажучи вже про якісь втручання у його життя не надто добрих дорослих, підлітків (від цього, поки він маленький, ми можемо вберегти його своєю присутністю), нам потрібно, щоб з ним не траплялося нічого поганого, взагалі нічого!
Жахаючі повідомлення про злочини проти дітей свідчать про те, наскільки наші діти не захищені перед лицем небезпеки. Основне завдання педагогів і батьків у цій ситуації полягає в тому, щоб у доступній для дітей формі навчити їх не пасувати перед небезпекою, а вміти їй протистояти і захистити себе.
Перші навички безпеки допомогою ігор
Безпека дітей дошкільного віку може стати однією з тем ігрових занять у дитячому садку, або в будь-якій іншій групі дошкільнят з 6-8 чоловік. У процесі гри дітям прищеплюються навички впевненої поведінки в екстремальних випадках. Перед грою дітям необхідно розповісти про небезпечні ситуації, в які потрапляли інші діти, а також проаналізувати можливі варіанти правильного поведінки цих дітей, які допомогли б не призвести до трагічного результату. Таким чином, дітям прищеплюються навички відповідної поведінки в разі небезпеки, а також пропонуються «рецепти» протистояння небезпеці на майбутнє.
Аспекти гри
Ігри, навчальні безпеки дітей дошкільного віку, переслідуючи одну мету, дозволяють охопити декілька основних аспектів.
Перший з них пізнавальний, тобто, граючи, дитина отримує нові знання та навички, які допоможуть йому адекватно реагувати на небезпечну ситуацію.
Другий — виховний. У процесі гри демонструються різноманітні моделі спілкування людей. Дитина отримує і засвоює таку форму поведінки, при якій, залишаючись добрим, можна бути обережним і пильним. Важливий навик також полягає в тому, що навколишнього світу слід довіряти, не забуваючи про безпеку.
Суть третього, поведінкового аспекту полягає у формуванні відповідних небезпечних ситуацій моделей поведінки.
Безумовно, благородна мета — безпека дітей дошкільного віку в різних життєвих ситуаціях, може бути досягнута лише спільними зусиллями педагогів і батьків. Тобто навички, отримані під час занять у дитячому садку, повинні бути закріплені батьками в родині.
Нерідко дорослі, бажаючи навчити дитину безпеки, вдаються до залякування. Але цей спосіб неефективний, тому що страх паралізує пам'ять, та в небезпечній ситуації дитина може просто забути корисні «рецепти» виходу з положення, яким його намагалися навчити. Тому, під час ігор необхідно прагнути до того, щоб дитина зрозуміла, як можна спокійно і впевнено вийти переможцем з небезпеки.
Отже, щоб відчувати себе в безпеці, діти дошкільного віку повинні навчитися наступного:
- знати свою адресу, своє ім'я, прізвища та імена батьків, також, бажано, номер телефону;
- вміти впевнено, голосно й чітко говорити «ні»;
- берегти ключі від квартири, якщо гуляють без супроводу дорослих;
- дотримуватися одного маршруту, якщо необхідно куди-небудь ходити без дорослих;
- гуляючи без дорослих, не виходити за межі території, визначеної батьками;
- завжди говорити батькам про свої плани, таку традицію бажано дотримуватися всім членам сім'ї, щоб дитині здавалося, що контролюють тільки його.
Кілька ігор, закріплюють навички безпеки
Прищеплювати необхідні навички безпеки дуже зручно, граючи з дітьми у гру «Що, якщо...». Знаходячи, як у вікторині, правильна відповідь на поставлене запитання, дитина вчиться швидко приймати рішення.
Питання можуть, наприклад, бути наступними: «Що ти зробиш, якщо ми загубимося в магазині?», «Що ти відповіси, якщо хтось чужий покличе покататися на машині?», «Що, якщо діти з двору покличуть тебе погуляти в парк?» та інші.
Якщо в дитячому саду проходять заняття з безпеки дітей дошкільного віку, будинку слід попросити дитину розповісти про всіх небезпечних випадках, які він дізнався, і знову обговорити їх разом. Дитина повинна розрізняти поняття «незнайомець», просто незнайомий чоловік, і «небезпечний незнайомець», незнайома людина, що намагається заговорити з тобою, а «безпечний незнайомець» — це міліціонер, військовий, продавець у магазині, у яких можна попросити про допомогу. За таким же принципом можна допомогти дошкільникові засвоїти поняття «безпечне місце» і «небезпечне місце», «безпечний час доби» і «небезпечне» час доби».
Під час прогулянок можна розвивати у дитини спостережливість, змагаючись, хто більше деталей зовнішності зустрічних людей запам'ятає: колір очей, волосся, шкіри, ріст, шрами, статура, родимки і т. д. Відповівши в присутності дитини на питання незнайому людину про час, місце знаходження чого-небудь, можна обговорити ситуацію, припустити, для чого людині це було треба, як ми йому допомогли.
Також треба навчити дитину запам'ятовувати прикметні риси автомобілів: колір, номери, наклейки.
|